Wenn Sie an nicht-kleinzelligem Lungenkrebs (NSCLC) leiden, wurde Ihnen möglicherweise mitgeteilt, dass Ihr Krebs EGFR-positiv (EGFR+) ist. EGFR (Epidermal Growth Factor Receptor) ist ein Gen, das sich bei manchen Menschen mit NSCLC verändern oder mutieren kann und dazu führen kann, dass der Krebs schneller wächst. Allerdings sind nicht alle EGFR-Mutationen gleich, und ein bestimmter Typ wird als EGFR-Exon-20-Insertionsmutation bezeichnet.
Menschen mit dieser EGFR-Mutation sprechen nicht so gut auf Therapien an, die zur Behandlung anderer Arten von EGFR-Veränderungen bei NSCLC eingesetzt werden. Allerdings sind Forschung und klinische Studien in diesem Bereich aktiv, und die Wissenschaft schreitet mit neuen Therapien für Menschen mit genetischen Veränderungen wie EGFR-Exon-20-Mutationen voran.
Was sind EGFR-Mutationen?
Krebs wird zum Teil durch genetische Veränderungen der einzigartigen DNA einer Person verursacht. Wenn eine Person an Krebs erkrankt, akkumulieren die beteiligten Zellen normalerweise mehrere genetische Mutationen, die ihr Verhalten verändern.
Aufgrund seiner Rolle bei der Regulierung des Zellwachstums kann eine EGFR-Mutation darauf hinweisen, dass mehr EGFR-Protein als normal produziert wird, da die Mutation dazu führt, dass es nicht mehr richtig funktioniert.Dies kann dazu führen, dass Zellen schneller wachsen und sich teilen und die Ausbreitung des Krebses begünstigt wird.
EGFR ist nur eine Art von Mutation, die möglicherweise an der Entwicklung von NSCLC beteiligt ist, und nicht jeder hat sie oder ihre Subtypen. Wenn Ihr Arzt jedoch sagt, dass Sie EGFR+ sind, bedeutet das, dass Sie eine EGFR-Mutation haben – und einer der möglichen Subtypen ist die EGFR-Exon-20-Insertionsmutation.
Arten genetischer Mutationen bei NSCLC
Eine EGFR-Mutation ist nur eine Art genetischer Veränderung, die bei Menschen mit Lungenkrebs auftritt. Andere Gene, darunter BRAF, KRAS, ROS1 oder ALK, können verändert sein und das Wachstum und die Ausbreitung von NSCLC beeinflussen. Gentests gehören mittlerweile zur Routine der Präzisionsversorgung, da gezielte Therapien wie Rybrevant (Amivantamab-vmjw) auf die spezifischen Genmutationen bei Krebspatienten zugeschnitten werden können.
Was ist eine EGFR-Exon-20-Insertionsmutation?
Die Exon-20-Insertionsmutation ist eine spezifische Art von Mutation im EGFR-Gen. Bei dieser Art wird ein Stück genetisches Material versehentlich in eine bestimmte Region des Gens namens Exon 20 eingefügt.
Die Exon-20-Insertionsmutation tritt insgesamt bei bis zu 4 % der Menschen mit der Diagnose NSCLC auf. Von der Untergruppe derjenigen, die EGFR-Mutationen haben, weisen etwa 4 bis 12 % diese Art von Mutation auf.Damit ist sie die dritthäufigste Form der EGFR-Mutation.
Die Exon-20-Insertionsmutation ist selbst bei Menschen mit EGFR-Mutationen seltener, geht aber auch mit ungünstigeren Ergebnissen einher. Dies liegt zum Teil daran, dass die gezielten Therapien zur Behandlung anderer EGFR-Mutationen, einschließlich der drei Generationen sich ständig weiterentwickelnder Medikamente namens Tyrosinkinase-Inhibitoren, bei Menschen mit einer Exon-20-Insertionsmutation nicht wirksam sind.
Diagnostizieren
Wenn bei Ihnen NSCLC diagnostiziert wird, wird Ihr Arzt mit ziemlicher Sicherheit einen Test auf EGFR-Mutationen empfehlen. Dies ist besonders wichtig für Patienten mit einem Adenokarzinom vom NSCLC-Typ.
Genetische Tests basieren in der Regel auf einer Gewebeprobe, die im Rahmen einer Lungenbiopsie aus der betroffenen Lunge entnommen wird. Es ist möglich, das genetische Material des EGFR mit einer Blutprobe zu testen, und eine Technik namens Next-Generation-Sequencing macht diese Tests, sogenannte Flüssigbiopsien, für mehr als ein Gen gleichzeitig nützlich.Aber die Lungenbiopsie bleibt die definitivste Methode zur genetischen Untersuchung.
Sobald sie eine Probe haben, untersuchen Labortechniker die DNA in den Krebszellen unter einem Mikroskop und stellen fest, ob eine EGFR-Mutation vorliegt. Sie untersuchen auch den spezifischen Mutationstyp im EGFR, um festzustellen, ob eine Exon-20-Insertionsmutation vorliegt.
Aber wundern Sie sich nicht, wenn sie auch nach anderen Mutationen suchen. Wenn eine Person auf EGFR getestet wird, wird sie normalerweise auch auf andere wichtige genetische Veränderungen getestet, die mit Krebs in Zusammenhang stehen können, wie z. B. KRAS und ALK.
Mithilfe der Ergebnisse von Gentests können Sie die besten Behandlungsoptionen ermitteln. Ihr Gesundheitsteam kann gezielte Therapien anbieten, die speziell auf Ihren Krebs und Ihren genetischen Typ zugeschnitten sind, wie z. B. Rybrevant, das auf die Exon-20-Insertionsmutation abzielt.
Behandlung
Leider wird NSCLC am häufigsten erst diagnostiziert, wenn die Krankheit bereits weit fortgeschritten ist. Wenn dies der Fall ist, kann die Erkrankung durch die Behandlung in der Regel nicht vollständig geheilt werden. Ziel ist es, die Ausbreitung des Krebses einzudämmen und die Symptome zu lindern.
Historisch gesehen war die Chemotherapie die empfohlene Behandlung für die meisten Menschen mit NSCLC. Beispielsweise kann eine platinbasierte Chemotherapie (wie Cisplatin oder Carboplatin) eingesetzt werden, um das Krebswachstum zu verlangsamen und das Leben zu verlängern.
Doch Anfang der 2000er Jahre half die Entwicklung neuer zielgerichteter Therapien den Forschern zu entdecken, dass einige dieser EGFR-Inhibitoren bei Menschen mit Krebs, der mit EGFR-Mutationen einhergeht, genauso gut oder besser wirkten.
Tyrosinkinase-Inhibitoren für bestimmte EGFR-Mutationen
EGFR-Inhibitoren werden aufgrund der allgemeinen Art der Enzyme, die sie blockieren, auch als Tyrosinkinase-Inhibitoren (TKIs) bezeichnet. Diese Therapien können bei den meisten Menschen mit EGFR-Mutationen, die auf TKIs ansprechen, dazu beitragen, überaktives EGFR auszuschalten und das Krebswachstum zu verlangsamen. Sie beinhalten:
- Gilotrif (Afatinib)
- Iressa (Gefitinibe)
- Tagrisso (Osimertinibe)
- Tarceva (Erlotinibe)
- Vizimpro (Dacomitinib)
Dennoch haben EGFR-Inhibitoren bei der Behandlung von Menschen mit der Exon-20-Insertionsmutation nicht gewirkt, und es gab keine Option für diese Mutation, bis die FDA Rybrevant (Amivantamab-vmjw) im Mai 2021 zugelassen hat.Es ist die erste gezielte Therapie für Menschen mit dieser Art von EGFR-Mutation.
Die Exon-20-Insertionsmutation ist nicht die einzige weniger häufige Mutationsart im EGFR, und einige dieser anderen Mutationen reagieren auch nicht auf EGFR-Inhibitoren. Andere gezielte Therapien werden entwickelt, um gezielt auf seltene EGFR-Mutationen wie die Exon-20-Insertionsmutation abzuzielen.
Behandlung der positiven EGFR-Exon-20-Insertionsmutation
Da EGFR-Inhibitoren bei Menschen mit der Exon-20-Insertionsmutation nicht wirken, bleibt die Chemotherapie in der Regel die Erstbehandlung für Menschen mit fortgeschrittener Erkrankung.
Ein zielgerichtetes Therapiemedikament bietet eine vielversprechende Alternative. Wenn Ihre Erkrankung noch nicht so weit fortgeschritten ist, können auch eine Operation und/oder eine Strahlentherapie in Frage kommen. Einige Arten der Immuntherapie können bei manchen Menschen wirken, obwohl sie bei Menschen mit EGFR-Mutationen insgesamt weniger wirksam waren.Darüber hinaus können Sie und Ihr Arzt je nach Situation eine oder mehrere dieser Therapien kombinieren.
klinische Versuche
Wissenschaftler arbeiten aktiv daran, Therapien zu finden, um Menschen mit der EGFR-Exon-20-Insertionsmutation wirksamer zu behandeln. Die Hoffnung für die Zukunft besteht darin, gezieltere Therapien zur Behandlung von Menschen mit dieser und anderen Mutationen zu finden.
Mehrere klinische Studien untersuchen mögliche Behandlungen, die wirksam sein könnten. Bei einigen davon handelt es sich um Arzneimittel oder Arzneimittelkombinationen, die für andere Arten von NSCLC zugelassen sind. Andere sind neue Therapien.
Klinische Studien sollen die Medizin voranbringen, aber diese Fortschritte in der Krebsbehandlung bedeuten auch, dass Studien mehr Potenzial denn je haben, Menschen mit bestimmten Krebsarten zu helfen.
Sprechen Sie daher mit Ihrem Onkologen. Erfahren Sie mehr über klinische Studien und greifen Sie auf Ressourcen zuum Ihnen dabei zu helfen, Informationen über NSCLC und verfügbare Studien zu finden, die möglicherweise spezifischer für Sie sind.
Vorhersage
Menschen mit der EGFR-Exon-20-Insertionsmutation leben tendenziell nicht so lange wie Menschen mit anderen Arten von EGFR-Mutationen, die auf TKI-Medikamente ansprechen.Allerdings hängt vieles vom Stadium der Krebserkrankung und anderen Besonderheiten Ihrer medizinischen Situation ab. Ihr Onkologe kann Ihnen eine Vorstellung davon geben, was Sie erwartet und welche Behandlungsmöglichkeiten verfügbar sind.
Neue Behandlungsmöglichkeiten sind ein Zeichen der Hoffnung, insbesondere wenn es sie vorher nicht gab. Auch wenn es über diese Art von Lungenkrebs noch viel zu lernen gibt, sollten Sie versuchen, den gleichen Optimismus aufrechtzuerhalten, den neue Therapien verkörpern.
Es ist wichtig, ein guter Partner zu werden und sich für die eigene Fürsorge einzusetzen. Die Komplexität der Informationen kann jedoch einschüchternd sein und die Diagnose kann überwältigend erscheinen. Lassen Sie Ihre Lieben wissen, wenn Sie das Gefühl haben, Unterstützung zu brauchen, und lassen Sie sich von ihnen bei den Veränderungen und Herausforderungen helfen, denen Sie auf dieser Reise gegenüberstehen.
FAQs
Was sind EGFR-Exon-20-Insertionsmutationen? ›
An EGFR exon 20 insertion mutation is a biomarker of certain mutated cancer cells. A protein called an epidermal growth factor receptor (EGFR) is found on both normal and cancer cells and drives cells to survive and spread.
What is EGFR exon 20 insertion mutation? ›Exon 20 mutations account for approximately 1 in 30 lung cancer cases and are more commonly found in nonsmoking individuals and Asian persons. Exon 20 mutations are found in a gene called epidermal growth factor receptor (EGFR), which is involved in the growth and division of cells.
How do you treat EGFR exon 20 insertion mutations? ›What are the treatment options for Exon 20 insertion mutation patients? If you are diagnosed with the Exon 20 mutation, your care team may recommend chemotherapy, and immunotherapy. These treatment options work across a broad range of cancers.
What is the prognosis for EGFR exon 20 insertion? ›Patients with EGFR ex20ins mutations have a poorer prognosis than those with other EGFR-TKI-sensitive mutations. Patients with EGFRm ex20ins NSCLC have a median real-world overall survival (rwOS) of only 16.2 months (fig.
How common is exon 20 insertion mutation? ›The frequency of Exon 20ins mutation ranged from 0.1% to 4% of all NSCLC cases and 1% to 12% of all EGFR mutations.
Is EGFR mutation good or bad? ›EGFR (epidermal growth factor receptor) is a protein on cells that helps them grow. A mutation in the gene for EGFR can make it grow too much, which can cause cancer.
What is the most common EGFR mutation? ›EGFR and NSCLC
The most common subtype to have an EGFR mutation is adenocarcinoma.
In the last 10 years, first-generation EGFR-TKIs, such as gefitinib, erlotinib, and icotinib, have become indispensable treatments for EGFR mutation-type advanced NSCLC. The 5-year survival rate of patients with EGFR-mutant metastatic lung adenocarcinoma treated with EGFR-TKIs is 14.6%.
Are you born with EGFR mutation? ›EGFR mutations usually occur during the patient's lifetime, although in a small number of cases the EGFR mutation can be inherited from a parent. EGFR mutations are found more frequently in never-smokers but can also occur in former smokers.
What causes EGFR to mutate? ›An EGFR mutation occurs when there is an error in the DNA that makes up the protein. These errors are also a type of biomarker. A biomarker is a biological molecule that can be an indicator of a certain condition or disease, according to the National Cancer Institute .
What is the survival rate of Exon 20? ›
Lung cancers with exon 20 insertions have a median survival of 16.5 months, shorter than the median survival of 33.0 months in those with common EGFR mutations (A, p=0.06) but similar to the median survival of 20.0 months in EGFR wild-type cancers (B, p=0.60).
What type of cancers are caused by EGFR mutation? ›A gene that makes a protein that is involved in cell growth and cell survival. Mutated (changed) forms of the EGFR gene and protein have been found in some types of cancer, including non-small cell lung cancer. These changes may cause cancer cells to grow and spread in the body.
What is EGFR role in metastasis? ›TGF α-EGFR signaling in colon cancer cells creates a microenvironment that is conducive for metastasis, providing a rationale for efforts to inhibit EGFR signaling in TGF α-positive cancers.
Is insertion mutation severe? ›Is an insertion mutation harmful? Insertion mutations usually are harmful. Insertion mutations can change the shape of the protein made, create a non-functional protein, or stop the protein from being made entirely.
What happens if there is a mutation in an exon? ›A genetic alteration in the DNA sequence that occurs at the boundary of an exon and an intron (splice site). This change can disrupt RNA splicing resulting in the loss of exons or the inclusion of introns and an altered protein-coding sequence. Also called splice-site variant.
What is the most frequent mutation? ›Point mutations are the most common type of mutation and there are two types.
What is the difference between EGFR and EGFR mutation? ›EGFR stands for epidermal growth factor receptor. EGFR is a protein expressed on the surface of cells. It is most commonly found on cells on the skin, although it can be found elsewhere in the body. An EGFR mutation (or biomarker) can negatively affect how the EGFR protein functions.
What is treatment for EGFR mutation? ›If you have advanced, or stage IV, NSCLC and it's EGFR-positive, your doctor will likely treat your cancer with a targeted therapy. These medicines are called EGFR inhibitors, or EGFR targeted tyrosine kinase inhibitors (TKIs). These drugs block the EGFR signal that makes your cancer cells grow.
What ethnicity has EGFR mutations? ›Epidermal growth factor receptor (EGFR) mutations in non-small cell lung cancer predict response to tyrosine kinase inhibitors (TKIs). Mutations occur more commonly in never-smokers and East Asians but there are conflicting reports on the frequency of EGFR mutations in tumors from African Americans.
What disease is EGFR related to? ›Somatic mutations in the EGFR gene most often occur in a type of lung cancer called non-small cell lung cancer, specifically a form called adenocarcinoma. These mutations are most common in people with the disease who have never smoked.
Can EGFR mutation change? ›
There could be many reasons for the change of EGFR mutation status after chemotherapy. Influence of chemotherapy on EGFR mutation status may be one of the explanations for this phenomenon. Intratumoral heterogeneity also plays an important role in diversity of tumor EGFR mutation status.
What is EGFR in oncology? ›The EGFR protein is involved in cell signaling pathways that control cell division and survival. Sometimes, mutations (changes) in the EGFR gene cause EGFR proteins to be made in higher than normal amounts on some types of cancer cells. This causes cancer cells to divide more rapidly.
When should I worry about eGFR? ›An eGFR below 60 for three months or more, or an eGFR above 60 with kidney damage (marked by high levels of albumin in your urine) means chronic kidney disease. Your healthcare team will want to find the cause of your kidney disease and continue to check your kidney function to help plan your treatment.
What is life expectancy with eGFR? ›Within each age stratum, life expectancy was substantially shorter for people with lower eGFR (Appendix Figure A1). Men and women aged 40 years had a mean life expectancy of 30.5 and 34.6 years, respectively, at an eGFR of ≥ 60 and 24.5 and 28.7 years at an eGFR 45–59.
What is the life expectancy of someone on Tagrisso? ›In a clinical trial, 50% of adults who took TAGRISSO lived for more than 3 years (38.6 months) Median overall survival means that half the adults who took TAGRISSO lived at least 38.6 months and half the adults who took erlotinib or gefitinib lived at least 31.8 months.
What are the list of uncommon EGFR mutations? ›G719X, S768I, L861Q, complex mutations, and exon 20 insertions are the most frequent uncommon EGFR mutations. NSCLC patients harboring G719X, S768I, L861Q, and some complex mutations are sensitive to TKIs, but are not sensitive to common mutations (exon 19 deletions and exon 21 L858R substitution).
Can eGFR go back to normal? ›As chronic kidney disease gets worse, your eGFR number will go down. If caught early, healthy life changes like following a kidney-friendly eating plan and getting enough exercise may help slow down the progression of CKD and how fast your eGFR changes.
Can eGFR be restored? ›While it's possible to improve your GFR, you're more likely to do so with acute kidney injuries rather than with chronic kidney disease. For most people with chronic disease, positive lifestyle changes may help slow the loss of kidney function.
Can eGFR drop suddenly? ›Renal function worsens gradually in some patients, whereas sudden declines occur in others. The variations in eGFR decline patterns make it difficult for clinicians to identify when eGFR begins declining in each patient.
How many exons are in EGFR? ›EGFR is composed of 28 exons and encodes a protein of 1210 amino acids (ENST00000275493, Ensembl v69) [Article:11752248].
What does EGFR exon 19 mutation mean? ›
Epidermal growth factor receptor (EGFR) exon 19 deletion (E19del) is the most common activating mutation in advanced non–small cell lung cancer (NSCLC) and associates with the sensitivity of EGFR tyrosine kinase inhibitors (TKIs) treatment.
What drug does EGFR exon 19 deletion? ›EGFR Exon 19 Deletion is a predictive biomarker for use of afatinib, erlotinib, gefitinib, osimertinib, capmatinib, crizotinib, dacomitinib, cetuximab, and pembrolizumab in patients.
What is the difference between EGFR and HER2? ›HER2 is a member of the human epidermal growth factor receptor (EGFR) family, which induces the activation of signalling pathways that promote cell proliferation and survival by dimerization with other EGFR family members.
What stage is EGFR? ›Stage | Description | eGFR |
---|---|---|
1 | Possible kidney damage (e.g., protein in the urine) with normal kidney function | 90 or above |
2 | Kidney damage with mild loss of kidney function | 60-89 |
3a | Mild to moderate loss of kidney function | 45-59 |
3b | Moderate to severe loss of kidney function | 30-44 |
The mechanisms mediating the poor response of EGFR-mutated NSCLC patients to immunotherapy are not clear. Initial investigations revealed that EGFR-mutated NSCLC has lower PD-L1 expression and a low tumor mutational burden (TMB), thus leading to weak immunogenicity.
What cancers have EGFR overexpression? ›Examples of cancers that exhibit increased EGFR expression along with disease progress and do not respond to TKIs include prostate cancer (133), ovarian cancer (157), pancreatic cancer (161), colorectal cancer (162), head and neck cancer (40), cervical cancer (163), and lung cancers expressing wild-type EGFR (128, 152, ...
What happens when there is an insertion mutation? ›An insertion changes the DNA sequence by adding one or more nucleotides to the gene. As a result, the protein made from the gene may not function properly.
What diseases does insertion mutation cause? ›Class of Mutation | Type of Mutation | Human Disease(s) Linked to This Mutation |
---|---|---|
Point mutation | Substitution | Sickle-cell anemia |
Insertion | One form of beta-thalassemia | |
Deletion | Cystic fibrosis | |
Chromosomal mutation | Inversion | Opitz-Kaveggia syndrome |
Both are harmful for the organism in case of point mutation. In case of deletion or insertion of a particular fragment of the gene, deletion could be more harmful than insertion, because the deleted fragment of the gene will never be replaced at exact size and exact position of the disabled gene.
What are the most common mutations in exon 2? ›In case of ADC, EGFR and KRAS mutations are the most common mutations and affect lung carcinogenesis through receptor kinase/RAS/RAF pathway (15).
What are the 4 types of mutation? ›
Mutations can be of many types, such as substitution, deletion, insertion, and translocation.
What happens if you have a mutated gene? ›Sometimes, gene variants (also known as mutations) prevent one or more proteins from working properly. By changing a gene's instructions for making a protein, a variant can cause a protein to malfunction or to not be produced at all.
Which mutations are the most serious? ›Frameshift mutations are generally much more serious and often more deadly than point mutations. Even though only a single nitrogen base is affected, as with point mutations, in this instance, the single base is either completely deleted or an extra one is inserted into the middle of the DNA sequence.
Which type of mutation has the highest mutation rate? ›The highest per base pair per generation mutation rates are found in viruses, which can have either RNA or DNA genomes. DNA viruses have mutation rates between 10−6 to 10−8 mutations per base per generation, and RNA viruses have mutation rates between 10−3 to 10−5 per base per generation.
Which mutations have the biggest effect? ›At the short end of the spectrum, indels of one or two base pairs within coding sequences have the greatest effect, because they will inevitably cause a frameshift (only the addition of one or more three-base-pair codons will keep a protein approximately intact).
What can cause insertion mutation? ›An insertion mutation occurs when an extra nucleotide is added to the DNA strand during replication. This can happen when the replicating strand "slips," or wrinkles, which allows the extra nucleotide to be incorporated (Figure 2). Strand slippage can also lead to deletion mutations.
What is the survival rate for EGFR mutation? ›In the last 10 years, first-generation EGFR-TKIs, such as gefitinib, erlotinib, and icotinib, have become indispensable treatments for EGFR mutation-type advanced NSCLC. The 5-year survival rate of patients with EGFR-mutant metastatic lung adenocarcinoma treated with EGFR-TKIs is 14.6%.
What cancers is EGFR associated with? ›The physiological function of the epidermal growth factor receptor (EGFR) is to regulate epithelial tissue development and homeostasis. In pathological settings, mostly in lung and breast cancer and in glioblastoma, the EGFR is a driver of tumorigenesis.
How serious is insertion mutation? ›Insertion mutations usually are harmful. Insertion mutations can change the shape of the protein made, create a non-functional protein, or stop the protein from being made entirely.
How are insertion mutations fixed? ›During proofreading, DNA polymerase enzymes recognize this and replace the incorrectly inserted nucleotide so that replication can continue. Proofreading fixes about 99% of these types of errors, but that's still not good enough for normal cell functioning.
How does this insertion mutation affect the body? ›
Insertion mutations cause the production of the wrong amino acids, cause early termination of the amino acid chain ( protein), and change highly structured information stored in the DNA to nonsense producing non functional proteins.
What are the symptoms of EGFR? ›Swelling in your arms, legs, or feet. Muscle cramps. Nausea and vomiting. Loss of appetite.